Wirtualny spacer po nieruchomości.

Rynek nieruchomości stale się zmienia, dziś dobre zdjęcia, film oraz interesujący opis to nie wszystko. Wirtualny spacer dopełnia idealnie przygotowaną ofertę nieruchomości.

Trzy osoby siedzą przy biurku. Jedna z nich ma na twarzy gogle VR i zwiedza wirtualnie mieszkanie.

W poniższym artykule przedstawię najważniejsze kwestie związane z wirtualnymi wizytami w nieruchomościach przeznaczonych na sprzedaż lub wynajem.

Wirtualny spacer co to jest?

Spacer sferyczny, zwany wirtualnym spacerem to technologia, która umożliwia użytkownikowi 'spacerowanie' poprzez 360-stopniowe panoramiczne środowisko, powstające na bazie zdjęć sferycznych 360°.  Najbardziej znanym dla większości z nas przykładem może być Google Street View. 

Wirtualny spacer, wirtualna wizyta, znany również jako wirtualna przestrzeń, to rodzaj środowiska wirtualnego stworzonego za pomocą technologii komputerowej, które symuluje fizyczną przestrzeń i pozwala użytkownikom na interakcję z nią. Tworzony jest za pomocą specjalistycznego oprogramowania i sprzętu.

Tego rodzaju spacery są często wykorzystywane w celach rozrywkowych, edukacyjnych, turystycznych, czy też marketingowych.

Technologia ta idealnie sprawdza się w branży nieruchomości i jest coraz częściej wykorzystywana przez agencje nieruchomości.

Wirtualne spacery mogą być dostępne na różnych platformach takich jak komputery osobiste, Gogle VR czy też smartfony i tablety. Wymagania sprzętowe i oprogramowanie mogą się różnić w zależności od platformy, na której jest uruchamiany wirtualny spacer.

Co daje nam wirtualny spacer?

Wirtualne spacery pozwalają użytkownikowi na oglądanie panoramicznych zdjęć w 360 stopniach, co daje wrażenie obecności w danym miejscu.  Będąc przed ekranem swojego komputera mamy wrażenie, że jesteśmy gdzie indziej. To wrażenie potęguje się jeśli korzystamy z Gogli VR, które całkowicie zanurzają użytkownika w wirtualnym środowisku.

Wszystko to powoduje, że potencjalny klient szukający na przykład mieszkania do kupna, po obejrzeniu w pierwszej kolejności zdjęć i po przeczytaniu opisu nieruchomości będzie miał możliwość jeszcze bliższego zapoznania się z nieruchomością, jej układem, całą przestrzenią a nawet niewidocznymi na zdjęciach detalami, bez konieczności wychodzenia z domu. Dobrze zrobiony wirtualny spacer daje takie właśnie możliwości.

Wirtualna prezentacja w towarzystwie agenta nieruchomości

To już wyższy poziom nowoczesnego marketingu nieruchomości w intrenecie. W tym przypadku osoba poszukująca na przykład mieszkania, przed prezentacją w realu nie ogląda wirtualnego spaceru sama. Agent na życzenie klienta wysyła specjalne zaproszenie na wspólną prezentację w wyznaczonym czasie. A zadaniem klienta jest jedynie usiąść wygodnie przed ekranem komputera lub smartfonu. Agent przez specjalną aplikację rozmawia z klientem (mogą też widzieć się wzajemnie) oprowadzając go jednocześnie po nieruchomości. Klient widzi ten sam obraz co agent, a nawet może 'oddać kontrolę' sterowania spacerem klientowi. Wtedy agent widzi to pomieszczenie czy obszar, który inicjuje klient.

To rozwiązanie jest niemal identycznym odwzorowaniem prezentacji nieruchomości na żywo, gdzie agent biura nieruchomości, oprowadzając klienta, zachwala zalety nieruchomości i odpowiada na pytania zadane przez klienta.

Ale, przewagą prezentacji internetowej on-line jest na przykład to, że może być przeprowadzana o każdej dowolnej porze dnia. Z resztą, jak dalej przeczytacie, korzyści wynikających z zastosowania takiego wirtualnego spaceru jest na prawdę sporo.

Wirtualny przewodnik w biurze nieruchomości

Innym ciekawym rozwiązaniem może być wirtualny spacer po nieruchomości z wbudowanym chatem, czyli informacjami o szczegółach dla klienta 'samodzielnie zwiedzającego nieruchomość . Musicie jednak i umieścić wszystkie te szczegółowe informacje, bezpośrednio w tworzonym wirtualnym spacerze. W tym celu można z powodzeniem wykorzystać Chat GPT.

Korzyści z zastosowania wirtualnej wizyty w nieruchomości

  • Oszczędność czasu dla klienta, pośrednika i właściciela nieruchomości.
  • Oszczędność na kosztach dojazdu do nieruchomości dla klienta, pośrednika a nawet właściciela nieruchomości, kiedy nie mieszka na miejscu, a chce być obecny przy każdej prezentacji. -właściciel nie musi specjalnie przygotowywać i sprzątać nieruchomość przed każdą prezentacją
  • Więcej potencjalnych klientów ma możliwość dokładniejszego zapoznania się z nieruchomością przed podjęciem dalszych decyzji zakupowych.
  • 30% więcej klientów poszukuje ofert, które mają w ogłoszeniach wirtualny spacer.
  • O ponad połowę zwiększa się ilość zapytań dla nieruchomości z dodanym wirtualnym spacerem.
  • W 2020 roku podczas ostatniej pandemii sieć REMAX Polska zanotowała 40% wzrost sprzedaży, między innymi dzięki wykorzystywaniu takich narzędzi jak wirtualne wizyty.

Wirtualny spacer – świetny do wstępnej selekcji klientów

Wyobraźmy sobie ogłoszenie nieruchomości (mieszkanie) bez wirtualnego spaceru. Nieruchomość jest zamieszkała przez właściciel, ma ceną rynkową, jest w dobrej lokalizacji, ale w pewien sposób jest nietypowe, co sprawia, że klienci oglądający nieruchomość w realu nie składają oferty zakupu.

Pośrednik ma więc mnóstwo bezowocnych prezentacji a właściciel mieszkania musi poświęcić dużo czasu przed każdą prezentacją aby przygotować ją dla oglądających klientów.

Wyobraźmy sobie, że te rzesze klientów wcale nie musiało tracić swojego czasu ani czasu pośrednika i właściciela, bo ich oczekiwania w stosunku do poszukiwanej nieruchomości zostały zweryfikowane przy pomocy wirtualnego spaceru. Brzmi nieźle, prawda?

Jak dobrze zrobić wirtualny spacer?

Przede wszystkim warto przygotować materiał do wirtualnego spaceru w czasie sesji fotograficznej (jedno sprzątanie, jeden home staging). Kamera sferyczna widzi jednak znacznie więcej niż wybrany kadr w aparacie fotograficznym dlatego warto zwrócić uwagę na wszystkie szczegóły, które potem będą widoczne na wirtualnym spacerze

Na wirtualny spacer składa się seria zdjęć sferycznych zrobionych w miejscach, które chcemy pokazać. Takie miejsca trzeba sobie dokładnie rozplanować, tak żeby pokazać wszystko co chcemy i żeby przede wszystkim zachować odpowiednią kolejność poruszania się. Punkty prowadzące do następnych pomieszczeń powinny być czytelne i przejrzyste. 

W przypadku mieszkania warto zrobić zdjęcia sferyczne również na klatce schodowej, przed windą (najlepiej otwartą), na balkonie a nawet prze wejściem do budynku. Im więcej pokażemy tym lepiej i tym bardziej wartościowy będzie taki wirtualny spacer dla klienta.

Można uzupełnić taki wirtualny spacer o tzw. punkty informacyjne, czyli np. o zdjęcie uchylonej zmywarki z opisem marki i modelu. 

Czym zrobić wirtualny spacer?

Istnieje wiele urządzeń, które pozwalają nam tworzyć pojedyncze panoramy. Możemy użyć do tego lustrzanki ze specjalnym obiektywem (tzw. rybie oko). Wówczas musimy na jedną panoramę zrobić cztery oddzielne zdjęcia co 90° (jeśli chcemy mieć lepszą jakość i skorzystać z technologii HDR, to nawet 12), a następnie za pomocą specjalistycznego oprogramowania (np. PTGui) połączyć je w jedną całość.

Przykład zdjęcia sferycznego.jpg Przykład gotowego zdjęcia sferycznego

Możemy też skorzystać z małych dedykowanych kamer sferycznych (np. INSTA360 ONE X2), które mają wbudowane dwa obiektywy i jednym kliknięciem tworzymy gotową już panoramę 360° - nawet z zastosowaniem HDR. Co prawda jakość tych zdjęć jest gorsza (duża mniejsza rozdzielczość zdjęcia) od tych robionych lustrzanką, ale i tak na potrzeby spaceru po nieruchomości może być wystarczająca.

Mam zdjęcia sferyczne i co dalej?

Odpowiednie docelowe zdjęcia sferyczne składamy w cały pełnowymiarowy wirtualny spacer. Tak jak w przypadku tworzenia zdjęć sferycznych i tu mamy wiele możliwości.

Od bardziej zaawansowanych, a tym samym dość skomplikowanych np. Pano2VR do bajecznie prostych aplikacji np. Spotbrowser. Gdzie w bardzo intuicyjny sposób dodajemy, łączymy i publikujemy gotowe spacery.

Wszystkie pliki składowe takiego wirtualnego spaceru przechowywane są na zewnętrznym serwerze, a my dostajemy gotowy link URL wykorzystywany później w publikacjach oferty.

Aplikacja Spotbrowser to jedna z nielicznych aplikacji dostępnych w Polsce, która posiada możliwość profesjonalnej wirtualnej prezentacji nieruchomości z udziałem agenta.

Spacer 3D - dodatkowe możliwości

Trójwymiarowy model domu, mieszkania lub biura w połączeniu ze standardowych wirtualnym spacerem jest możliwy dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii skanowania 3D. Specjalne kamery 360 stopni rejestrują dane o kształcie i wyglądzie pomieszczeń, tworząc z nich precyzyjny model 3D. Technologia ta jest znacznie bardziej zaawansowana niż tradycyjne fotografie panoramiczne. Wyróżnia się przede wszystkim wysoką jakością skanowania i realizmem wizualnym. Skanowanie Matterportem.jpg Skanowanie 3D

Pionierem i niewątpliwym liderem w zastosowaniach technologii skanowania 3D w branży nieruchomości jest firma Matterport. Skanowanie 3D Matterport oferuje też wiele innych praktycznych funkcji, takich jak możliwość mierzenia odległości między punktami na modelu, generowanie planów pięter czy tworzenie tzw. "lalkowych domów", które możemy oglądać z każdej strony i pod każdym kątem.

Mam nadzieję, że udało mi się pokazać jak dużo korzyści możemy uzyskać umiejętnie wykorzystując wirtualny spacer promując oferty nieruchomości.

Powyższy tekst ma jedynie charakter informacyjny, nie jest poradą prawną i nie zgłębia całej problematyki.